fredag 19. oktober 2012

Hilsen fra Bideka

-->
Jeg begynte å skrive om Bideka sist, men nettet var vanvittig tregt, og jeg kasta bort tida på å vente på et bilde som jeg ville laste opp – og så gikk strømmen. Men det jeg altså begynte å fortelle var at Hans Haugen var den første som kom til området, sammen med Langseths, og startet opp arbeidet og bygde kirka. Det var på slutten av 40-tallet. Hovden ble også nevnt av mange, og det var Birger Hovden som bygde skolen. Lenge var det jenteskole, men nå er det videregående skole for begge kjønn. En stor skole med mange elever. Det lover godt for framtida.

Og alle snakket om “mammaen vår”, Kate. Helt til hun døde i fjor sommer, engasjerte hun seg i Bideka. Mange ønska seg nok en ny mamma - en fostermor, kanskje, eller stemor, så de ikke lenger skulle være foreldreløse... Jeg er dessverre ingen ny Kate. Men jeg kan gjerne treffe folk og høre på dem! 


Her er endelig bildet lasta opp! Kirka i morgensolen før frokost.

Og her er et bilde fra kvelden i forveien, litt før sola gikk ned. Ser du bjella som henger ned fra treet? Det er kirkeklokka!




Her er et bilde fra inne i kirka. Barnekoret synger. De var kjempegode! Det var to damekor og to ungdomsskor der også, og alle sammen sang bra, men barnekoret svingte det skikkelig av og var min desiderte favoritt. De litt større jentene i koret fikk i ansvar å lede koret i forskjellige sanger. (Hjelp, nå er det for lenge siden jeg har skrevet norsk - jeg aner ikke hvilke preposisjoner jeg skal bruke: Leder man koret "i" en sang??)


Siden nettet fungerer såpass at jeg får lasta opp bilder, benytta jeg anledning til det nå, og så forteller jeg mer med ord senere engang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar